Historie

In 1957 kwamen in restaurant “de Heerdt” een aantal vogelliefhebbers uit Putten samen met bestuursleden van vogelvereniging “De Vogelvriend” uit Nijkerk bijeen om te praten over de oprichting van een vogelvereniging in Putten. De oprichting van Kleurkanarievereniging “de Putter” was op 4 november 1957 een feit.

De vereniging was aangesloten bij de N.K.C. de Nederlandse Kleurkwekers Club. In 1967 sloot de N.K.C zich aan bij de N.B.v.V. de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers.

Eerste voorzitter was de heer Cees Jansen. Hij bekleedde deze functie tot 1974. Daarna werd hij opgevolgd door de heren; G. van Beek, J.H. Wiersma, W. Dommerhold, A.M. van Breemen, G. Ligtermoet en C. v.d. Hoorn. Huidige voorzitter is G. Ligtermoet (2e keer).

In de eerste jaren van ons bestaan werden er nog geen vogelshows gehouden maar tafelkeuringen. Naar inschatting werden er vanaf het jaar 1959/1960 voor het eerst vogelshows georganiseerd. Door de jaren heen werden deze gehouden in (in willekeurige volgorde) de Eierhal, Stroud, de Poll, het Jeugdhuis, het verenigingsgebouw aan de van Damstraat , de Heerdt, de duivenlokalen en tot slot in ons eigen clubgebouw.

In 1960 zo blijkt uit een oude catalogus werden er 164 vogels geshowd. Tegenwoordig ligt dit aantal rond de 400 vogels.

In 1960 waren er 27 leden. Tegenwoordig schommelt het ledenbestand rond de 100 leden.

Vogelvereniging “de Putter” heeft als doel om alle hobby vogelhouders in de vereniging op te nemen. Het overgrote deel van de leden zijn actief in het houden en kweken van vogels. Om de leden met elkaar in contact te brengen organiseren wij jaarlijks acht ledenvergaderingen. In deze vergaderingen worden de huishoudelijke zaken besproken en worden er ontspannende en leerzame activiteiten ontplooit. Daarnaast zijn onze jaarlijkse bingoavond, barbecue-avond en feestavond altijd druk bezocht. Het hoogtepunt van het jaar is de jaarlijkse keuring van de vogels en de aansluitende vogelshow.